-6- Ontspullen

Herinneringen bewaar je  niet in een doos op zolder, maar  in je  hart...

 

Een groot huis, vier kinderen, het zal jullie niks verbazen als ik vertel dat we veel spullen hebben, héél veel spullen... Hoe pakken we dat eigenlijk aan  met ons vertrek uit  Nederland in het vooruitzicht?!  Je leest het in deze blog.

 

We willen ons nieuwe avontuur tegemoet gaan met zo min mogelijk spullen,  aangezien we voor alle spullen die we willen bewaren moeten gaan betalen (ruimbagage, verscheping of opslag in Nederland). Nu geeft dat allemaal niks, want daar hebben we uiteraard rekening mee gehouden, maar de kosten kunnen toch flink oplopen! Dus we  denken bij alle spullen die we in onze handen hebben wel extra na... Wanneer heb ik het voor het laatste gebruikt? Ga ik het écht nodig hebben op Bonaire?  Maakt het ons gelukkig? Is het het nog waard om mee te nemen?

 

 

Ons plan was eerst om alleen met 6 koffers richting Bonaire te vertrekken en een klein beetje opslag in Nederland te regelen voor de dingen met emotionele waarde (vooral spulletjes van de kinderen). Maar plannen zijn er om gewijzigd te worden... dus hebben we toch besloten om 2 kuub te laten verschepen.

Het is voor de jongens gewoon fijn om wat van hun speelgoed mee te kunnen nemen en de meiden vinden alles prima als hun make up tafel maar mee mag :) De kinderen krijgen ieder een verhuisdoos die ze vol mogen stoppen met hun persoonlijke dingetjes waar ze geen afstand van willen doen, deze gaan ook mee op de boot. Voor ons is het ook wel handig om wat spullen te laten verschepen, zo kan Steven moeilijk afscheid  nemen van zijn gitaar en ik kan bepaalde schilderijen (met foto's van de kids) niet achterlaten. Er gaan ook wat praktische dingen mee. We hebben ons laten vertellen dat cosmetica producten, schoenen, (zwem) kleding, snorkelmateriaal  e.d. schaars en/of redelijk aan de prijs zijn op Bonaire, dus daar nemen we zeker ook een voorraadje van mee!

 

 

Maar goed, 6 goed gevulde koffers, 2 kuub verschepen en een klein beetje opslag in Nederland, betekend wel dat we flink moeten ontspullen! Hoe pakken we dat aan?

 

Als eerst zijn we begonnen met de dingen die "makkelijk" zijn om weg te doen. Denk hierbij aan speelgoed waar de kids veel te groot voor zijn, spullen die al jaren achter in de kast liggen, die ene vaas die je ooit eens gekregen hebt maar eigenlijk totaal niet je smaak is, schaatsen en een slee (want die hebben we deze winter ook weer lekker veel gebruikt) enz.   We hebben er samen veel plezier aan beleefd om deze spullen op te zoeken in huis, uit te zoeken en te verkopen! 

 

Dan komen de spullen aan de beurt die iets meer moeite kosten om afscheid van te nemen...  Speelgoed waar zo heel af en toe  nog mee gespeeld wordt, die toch wel erg leuke winterjas (maar hé wat doe je daar nu mee op Bonaire) of dingen die je pas nog nodig hebt gehad maar waarvan je geen idee  hebt of je ze de komende 3 maanden nog gaat gebruiken...  In dit stadium zitten we nu en ik moet zeggen, we gaan lekker, dus het einde komt  in zicht!

 

De volgende fase die gewoon het meeste tijd nodig heeft...de spulletjes die in eerste instantie onmogelijk lijken om weg te doen, maar waar je van weet dat ze niet mee kunnen!  Naarmate ons vertrek nadert komt deze fase steeds dichterbij  en ik zal eerlijk zijn, ik kijk er niet naar uit... Maar ook hier zullen we  onze weg samen weer  in vinden!

 

 

En dan hebben we nog heel veel spullen die we al hebben vanaf het moment dat we  zijn gaan samenwonen (15 jaar geleden). Deze dingen (vooral elektronica)  hebben hun dienst wel al bewezen, ze zijn echt op en versleten en kunnen dus regelrecht  naar de milieustraat als we in juni naar ons (tijdelijke) huurhuisje gaan. En voor nu hoop ik dat juist deze apparaten het nog even een maand of 3 vol blijven houden...

 

Alle spullen die weg mogen  geven we weg of verkopen we en als ze in slechte staat zijn gooien we ze weg. Het bedrag wat we overhouden aan de verkoop van onze spulletjes gaat deels naar de kinderen  die, als we eenmaal op Bonaire zijn, daar nieuwe spulletjes van mogen kopen. En we gebruiken ook een groot deel  van de opbrengst om nieuw dingen aan te schaffen in Nederland die nuttig zijn op Bonaire, zodat we daar even vooruit kunnen, dit gaat  mee met de verscheping!

 

Bovenstaande gaat vooral om de spullen die ín onze kasten zitten, maar wat gaan we eigenlijk met al onze meubels doen?!  We vinden dat de meubels die nu in ons huis staan eigenlijk gewoon in het oude huis horen. Toen we ons huidige huis kochten hebben we met veel plezier bijpassende meubels uitgezocht en opgeknapt. In Bonaire  komen die mooie opgeknapte oude meubels toch net wat anders over...  Dus hebben we besloten om in Bonaire een huis te huren wat gemeubileerd is en onze eigen meubels te verkopen.  Nu hebben we echt ontzettend veel geluk met de kopers van ons huis, ze nemen bijna de hele inboedel van ons over!  Het scheelt ons enorm veel werk, want alle meubels los verkopen en het huis uit dragen zou echt een tijdrovend klusje zijn!

 

En zo komen we beetje bij beetje steeds dichter bij de  start van ons nieuwe avontuur! Het is een hele klus dat ontspullen, maar tegelijkertijd geeft het ook een soort van rust, zo kunnen we ons steeds meer gaan focussen op de dingen die voor ons belangrijk zijn!

 

 

Nu  alles realistischer aan het worden is, krijgen we regelmatig de vraag; Hoe vinden de kinderen het eigenlijk allemaal?  Nou lijkt  het me erg leuk om jullie daar in onze volgende blog meer over te vertellen!

 

Reactie plaatsen

Reacties

Angeline Schwarze
18 dagen geleden

Geweldig hoe jullie het als familie allemaal organiseren , verder zo!